نحوه پلاک خوانی پمپ آب

پلاک خوانی پمپ

دسته : مقالات کالای صنعتی

نحوه پلاک خوانی پمپ چگونه است؟ چطور می توان از روی پلاک پمپ آب خانگی و صنعتی تشخیص داد که پمپ دارای چه توان یاد هد یا دبی می باشد؟ از کجا بفهمیم پمپ آب چند اسبه؟

نحوه پلاک خوانی پمپ آب

پلاک پمپ آب حکم شناسنامه محصول را دارد و همه مشخصات فنی مورد نیاز ما روی پلاک پمپ آب درج شده، اما چطور بفهمیم هر کدام از این نمادها، چه اطلاعاتی به ما می دهند؟ از کجا بفهمیم پمپ چند اسب می باشد؟ از کجا بفهمیم پمپ تک فاز است یا سه فاز؟ تو این ویدیو به شما یاد می دهیم چطور اطلاعات روی پلاک پمپ ها را بخوانید و کاملا با نحوه پلاک خوانی پمپ آب خانگی و صنعتی آشنا شوید.

نحوه پلاک خوانی پمپ آب

حالا چرا پلاک خوانی پمپ آب مهم می باشد!؟ پمپ های آب در طول سالیان متوالی تغییرات چندانی نداشته اند و برای مثال اگر شما 10 سال پیش یک پمپ آب تهیه کرده باشید و الان به هر دلیلی تمایل به تعویض پمپ آب خود دارید و همچنین از پمپ آب قبلی خود راضی بوده اید می توانید همان پمپ آب را عینا تهیه کنید و فقط کافی است اطلاعات پلاک پمپ را بخوانید و از فروشنده بخواهید که همان پمپ را مجددا برای شما تهیه نماید.

 

ویدیو نحوه پلاک خوانی پمپ آب

 

پلاک خوانی انواع پمپ آب صنعتی

با اطلاعات موروجود در این صفحه شما می توانید انواع پلاک پمپ آب صنعتی به شرح زیر را بخوانید:

  • پلاک خوانی پمپ آب خانگی
  • پلاک خوانی پمپ آب صنعتی
  • پلاک خوانی پمپ کفکش
  • پلاک خوانی پمپ لجن کش
  • پلاک خوانی پمپ شناور
  • پمپ خوانی پمپ طبقاتی

اگر اگر برای پلاک خوانی هر نوع پمپ آب دیگر که با مشکل مواجه شدید و احساس کردید که به اطلاعات بیشتری نیاز دارید، کافی است در انتهای همین صفحه پیام بگذارید تا کارشناسان ما در اسرع وقت پاسخگوی شما باشند.

بخش های پلاک پمپ

بخش اول، شرکت سازنده، لوگو خودش را در اینجا درج می کند. برای مثال این پمپ از برند پنتاکس می باشد. باید به این نکته اشاره نمود که فرقی نمی کند پمپی که خریداری می کنید از چه برندی باشد، همه پمپ ها، پلاک دارند و اطلاعات روی این پلاک پمپ آب را می توانید به همین ترتیب به پلاک بقیه برندها تعمیم بدهید.

نحوه تشخیص برند از روی پلاک پمپ آب

در بخش دوم، نوع و مدل دستگاه ذکر شده است.

نحوه تشخیص مدل پمپ از روی پلاک پمپ آب

تو بخش بعدی، اسم کشور سازنده نوشته می شود. البته در بعضی پمپ ها، مدل و سری دستگاه را داخل این قسمت می نویسند.

کشور سازنده روی پلاک پمپ آب

تو بخش چهارم، که با علامت Q روی پلاک پمپ آب مشخص شده، دبی یا آبدهی را گفته شده که داخل پرانتز واحد آن نوشته شده که در این پلاک بر حسب لیتر بر دقیقه است و همانطور که مشاهده می کنید، بازه 10 تا 140 را مشخص کرده است. یعنی کمترین آبدهی 10 لیتر بر دقیقه و بیشترین آبدهی که از این پمپ انتظار داریم 140 لیتر بر دقیقه است.

نحوه تشخیص دبی یا آب دهی از روی پلاک پمپ آب

بخش پنجم، نماد H یعنی هد یا همون ارتفاعی است که پمپ، آب را پمپاژ می کند و واحد سنجش ارتفاع هم بر حسب متر می باشد. مثلا روی این پلاک مشخص شده که از ارتفاع 34 تا 56.9 متری را آبرسانی می نماید.

نحوه تشخیص هد یا ارتفاع از روی پلاک پمپ آب

در قسمت بعدی، آیتمی که نوشته شده حداقل ارتفاع پمپاژ آب است که تو بخش قبل هم اشاره شد که در مورد این پمپ 34 متر می باشد و تو این بخش با قرار دادن عبارت minimum در کنار نماد هد نشان داده شده است.

نحوه تشخیص حداقل ارتفاع پمپاژ آب از روی پلاک پمپ آب

در بخش هفتم هم با قرار دادن عبارت maximum در کنار نماد هد، حداکثر ارتفاعی که پمپ می تواند آب را پمپاژ کند، نشان می دهد. اما به این نکته توجه کنید در این ارتفاع آبدهی عملا صفر شده و آبرسانی نخواهیم داشت. پس موقع خرید پمپ، ارتفاعی که باید مدنظر قرار بدهید حداکثر ارتفاعی است که در بخش پنجم ذکر کردیم یعنی 56.9 متر که آبدهی داریم. این عدد 57.3 متر که اینجا ذکر شده یعنی بالاترین نقطه ای که آب را پمپاژ می کند و در این نقطه دبی به صفر می رسد. پس اگر می خواهید از این پمپ استفاده کنید، باید توجه کنید که بالاترین ارتفاعی که می خواهید آبرسانی داشته باشید، بیشتر از 56.9 متر نباشد چون در بالاتر از این ارتفاع عملا آبدهی نداریم.

نحوه تشخیص حداکثر ارتفاع پمپاژ آب از روی پلاک پمپ آب

در آیتم بعدی، توان پمپ با دو واحد مختلف ذکر شده، HP علامت اختصاری اسب بخار بوده و در جلوی این آیتم همان عدد را تبدیل کرده و بر حست کیلووات هم نوشته است.

نحوه تشخیص توان پمپ از روی پلاک پمپ آب

در بخش نهم، سه تا نماد قرار گرفته که به ترتیب از راست به چپ راندمان و ضریب قدرت محصول را نشان می دهد. P1 توانی است که دستگاه موقع شروع به کار در حد چند ثانیه این توان را دارد اما بعد از چند ثانیه به توان اصلی که تو بخش قبل، توضیح دادیم می رسد و سپس ثابت می شود. نماد MEI یک علامت اختصاری است که فقط بر روی پمپ ها مشاهده می کنید و مخفف عبارت Minimum Efficiency Index می باشد، نشان می دهد که این پمپ مطابق با شاخص استاندارد MEI تولید شده است. در قسمت بعدی راندمان پمپ را بر حسب درصد بیان کرده است. هر چقدر این عدد بزرگتر باشد، بازدهی دستگاه بیشتر است. دقت نمایید که این آیتم (η%) ممکن است در بعضی پلاک ها اصلا درج نشده باشد.

نحوه تشخیص راندمان و ضریب قدرت از روی پلاک پمپ آب

بخش دهم، نماد V نشانه ولتاژ دستگاه است و عدد 1 نشان دهنده تکفاز بودن پمپ می باشد و نشان می دهد ولتاژ دستگاه در حالت تکفاز، 230 ولت است.

نحوه تشخیص ولتاژ پمپ از روی پلاک پمپ آب

آیتم بعدی یا نماد C، مشخصات خازن را بیان می نماید که در اینجا ظرفیت خازن بر حسب میکروفاراد و ولتاژ آن را درج کرده است. این مورد در بعضی از پلاک های پمپ آب ممکن است ذکر نشده باشد. نماد cl نشان دهنده کلاس عایقی پمپ بوده که در این پلاک، کلاس F می باشد.

نحوه تشخیص خازن پمپ از روی پلاک پمپ آب

بخش دوازهم، که درجه حفاظت پمپ را نمایش می دهد. در این پمپ درجه حفاظت IP44 است که یعنی این پمپ در برابر پاشش آب از هر جهت به بدنه محافظت شده و قسمت های برق دار و متحرک داخل دستگاه طوری ساخته شده اند که اگر اجسام خارجی با قطر بیش از یک میلیمتر، به داخل دستگاه ورود کنند، پمپ آسیبی نبیند و مقاومت لازم را داشته باشد.

نحوه تشخیص درجه حفاظت پمپ از روی پلاک پمپ آب

در قسمت بعد، نماد A یا آمپر گنجانده شده و نشان دهنده جریان الکتریکی یا همان برق مصرفی دستگاه بر حسب آمپر می باشد.

نحوه تشخیص جریان پمپ از روی پلاک پمپ آب

در بخش چهاردهم، فرکانس دستگاه بر حسب هرتز نوشته شده است. برق مصرفی در ایران برق 50 هرتز بوده، پس این دستگاه مناسب استفاده با برق شهری است.

نحوه تشخیص هرتز از روی پلاک پمپ آب

در بخش پانزدهم، عدد 2800، نشان دهنده سرعت موتور یا همان دور الکتروموتور دستگاه است و همانطور که در پلاک این پمپ آب می بینید، واحد آن بر حسب دور در دقیقه است.

نحوه تشخیص دور موتور پمپ از روی پلاک پمپ آب

در بخش شونزدهم، وزن دستگاه بر حسب کیلوگرم بیان شده است.

نحوه تشخیص وزن پمپ از روی پلاک پمپ آب

در قسمت بعد، نماد N را که مشاهده می نمایید، سریال ساخت محصول بوده و اگر QR کد روی پلاک پمپ آب را با دوربین تلفن همراه اسکن نمایید، مشاهده می کنید که دقیقا همین عدد را نمایش می دهد. زیر QR کد، استانداردهای محصول نوشته شده که در مورد این پمپ دارای استاندارد CE اروپا است.

نحوه تشخیص سریال پمپ از روی پلاک پمپ آب

بخش هجدهم، نماد T را گفته که نشانگر دما است و این قسمت حداکثر دمای مایعی که می شود با این پمپ انتقال داد را مشخص می کند و واحد سنجش ذکر شده بر حسب درجه سانتیگراد است.

نحوه تشخیص حداکثر دمای مایع قابل پمپاژ از روی پلاک پمپ آب

در آیتم بعدی، عبارت Continuous Duty دیده می شود، یعنی این پمپ برای کارکردهای طولانی مناسب بوده و می تواند ساعتها و بی وقفه کار کند.

نحوه تشخیص حداکثر میزان کارکرد پمپ از روی پلاک پمپ آب

در بخش بیستم، عبارت Overload Protector یعنی محافظ حرارتی دیده می شود. کلمه YES نشان می دهد که این دستگاه به اورلود حرارتی یا همان محافظ حرارتی تجهیز شده است. اگر دمای داخلی هسته موتور، از یک حدی بالاتر رود، محافظ حرارتی عمل کرده و باعث خاموش شدن موتور می شود تا جلوی آسیب به دستگاه را بگیرد و بعد از اینکه دمای داخلی هسته موتور کم شد و خنک شد، الکتروموتور یا الکتروپمپ می تواند مجدد شروع به کار کند.

نحوه تشخیص داشتن محافظ حرارتی از روی پلاک پمپ آب

قسمتی دیگری هم روی پلاک پمپ آب است که تاریخ ساخت محصول را نشان می دهد. بد نیست بدانید، برای مثال عدد 07/19 که در این قسمت نوشته شده، نشان می دهد این تجهیز در سال 2019 و در برج 7 تولید شده است.

نحوه تشخیص سال ساخت پمپ از روی پلاک پمپ آب

در این مقاله سعی کردیم کامل ترین اطلاعات مورد نیاز جهت پلاک خوانی پمپ آب را خدمت شما ارائه کنیم تا بدون نیاز به شخص دیگری بتوانید مشخصات پمپ را بخوانید و بررسی نمایید.

نظرات کاربران

مشاوره