انواع لوازم جانبی و یدکی پمپ

ست کنترل بهتر است یا منبع تحت فشار؟

دسته : مقالات کالای صنعتی

تا حالا به این موضوع فکر کردید که وقتی یک پمپ آب می خرید چگونه با باز کردن شیر آب، پمپ روشن یا خاموش می شود؟ عملا وقتی شما یک پمپ آب می خرید، هیچ تجهیز کنترلی روی آن نصب نیست و زمانی که پمپ را به برق می زنید، این پمپ دائم روشن خواهد ماند.

تفاوت ست کنترل با منبع تحت فشار

تا حالا به این موضوع فکر کردید که وقتی یک پمپ آب می خرید چگونه با باز کردن شیر آب، پمپ روشن یا خاموش می شود؟ عملا وقتی شما یک پمپ آب می خرید، هیچ تجهیز کنترلی روی آن نصب نیست و زمانی که پمپ را به برق می زنید، این پمپ دائم روشن خواهد ماند. بنابراین یک تجهیز کنترلی باید در کنار پمپ نصب کنید که پمپ را روشن خاموش کند. دو نوع تجهیز وجود دارد که در ادامه روش کارکرد هر کدام را توضیح خواهیم داد.

انواع لوازم جانبی و یدکی پمپ

ویدیو تفاوت منبع تحت فشار با ست کنترل

 

نوع اول ست کنترل است که وقتی برای بار اول می خواهیم پمپ و ست کنترل را به مدار لوله کشی اضافه کنیم، بعد از نصب پمپ و ست کنترل، باید آخرین مصرف کننده در بالاترین ارتفاع شیر آب را باز نماید. با باز کردن شیر آب ست کنترل به پمپ فرمان روشن شدن داده تا پمپ فشار لازم را تامین کند و وقتی شیر آب را ببندیم ست کنترل به پمپ فرمان خاموش شدن می دهد و در حالت آماده به کار می ماند تا مصرف کننده بعدی وارد مدار شود.

ست کنترل یا کلید اتوماتیک پمپ آب

در واقع ست کنترل، با باز شدن شیر آب کاهش فشار را تشخیص داده و با کاهش فشار، ست کنترل به پمپ دستور استارت می دهد و وقتی که شیر آب را ببندید، به پمپ دستور استاپ می دهد. به این نکته هم توجه بفرمایید که دو نوع ست کنترل وجود دارد، یکی ست کنترل قابل تنظیم و دیگری غیر قابل تنظیم می باشد. ست کنترل قابل تنظیم همانطور که از نامش پیداست را می توانیم برای حداقل و حداکثر فشار تولیدی توسط پمپ برای کاربری های مختلف تنظیم نماییم.

نوع دوم که خیلی مرسوم تر می باشد، ترکیب مخزن تحت فشار، پرشر سوئیچ و پنج راهی برنجی است که در این حالت وظیفه تشخیص وضعیت فشار آب بر عهده پرشر سوئیچ اتومات بوده و دستور روشن و خاموش را به پمپ می دهد.

منبع تحت فشار وارم 24 لیتری

در این نوع، مقداری آب ذخیره شده در منبع تحت فشار وجود دارد که وقتی می خواهید میزان آب کمی مصرف کنید، عملا پمپ روشن نمی شود و در این حالت تعداد دفعات روشن و خاموش شدن پمپ نسبت با حالت پمپ با ست کنترل، کمتر است و این موضوع باعث طول عمر بیشتر پمپ شده اما هزینه اش نسبت به ست کنترل بیشتر می باشد.

چه زمانی باید از ست کنترل استفاده کنیم و چه زمانی از منبع تحت فشار؟

از منبع تحت فشار برای ساختمانها با تعداد واحدهای بالاتر از یک واحد استفاده می شود که میزان باز و بسته شدن شیر آب زیاد است و از ست کنترل برای ساختمانهای تک واحدی یا نهایتا دو واحدی استفاده می شود.

یک نکته که جا دارد اینجا به آن اشاره کنم، این است که در صورت قطع شدن آب برای اینکه از خشک کار کردن پمپ جلوگیری کنیم تا آسیبی به پمپ وارد نشود، بهتر است که از منبع تحت فشار و ست کنترل به همراه هم استفاده کرد.

نظرات کاربران

مشاوره