فشارسنج

فشار سنج چیست؟

دسته : مقالات کالای صنعتی

برای یک بیمار دارای فشار خون بالا، وجود یک فشارسنج الزامی می باشد. همچنین پزشک ها همیشه این نکته را به افراد جامعه توصیه می نمایند که حتما باید به صورت مرتب فشار خون خود را چک کنند. دستگاه مناسب این کار، فشارسنج است که دارای مدل های متنوعی می باشد.

فشار سنج چیست؟

برای یک بیمار دارای فشار خون بالا، وجود یک فشارسنج الزامی می باشد. همچنین پزشک ها همیشه این نکته را به افراد جامعه توصیه می نمایند که حتما باید به صورت مرتب فشار خون خود را چک کنند. دستگاه مناسب این کار، فشارسنج است که دارای مدل های متنوعی می باشد.

دستگاه فشارسنج

طی تحقیقات به عمل آمده در زمینه پزشکی مشخص شده عامل بیماری هایی مثل سکنه مغزی، نارسایی کلیه و بیماری های مرتبط با قلب و عروق می تواند فشار خون بالا باشد. پس با تشخیص به موقع این مهم می توان از ابتلا به این دسته بیماری ها جلوگیری کرد به طوری که نوسان های فشار را اعم از بالا رفتن یا پایین آمدن را در فواصل زمانی مشخص اندازه گرفت برای این منظور می توان از دستگاه فشارسنج استفاده کرد. فشار خون در معنای تخصصی و پزشکی خود به فشاری که با هر بار پمپاژ قلب به جداره های سرخرگ ها وارد می شود می گویند.

قبل از روشن نمودن فشارسنج، کاف را به دور بازوی خود ببندید، سپس پمپ دستگاه شروع به باد کردن خودکار کاف می شود. برخی از فشارسنج ها را باید به صورت دستی قطع نمود ولی برخی از این دستگاه ها دارای تکنولوژی قطع خودکار فشار باد در نقطه مورد نظر هستند. بیشتر مدل های فشارسنج علاوه بر اندازه گیری فشار، ضربان قلب فرد را نیز مشخص می نمایند. در پایان کار، در دستگاه فشار خون فشار سیستولیک و فشار دیاسیستولیک (فشار بالا و فشار پایین) و تعداد ضربان قلب را می توان مشاهده نمود.

در صورتی که افراد خانواده دارای این بیماری هستند و یا سن بالاتر از 60 سال در خانواده دارید، باید به طور دقیق و دوره ای فشار خون را بسنجید.

با شنیدن نام فشار خون یاد دو اصطلاح به نام های سیستولیک و دیاستولیک می افتیم. میزان فشار خون از دو عدد تشکیل می‌شود.

فشار خون حائز اهمیت در رنجی بین فشار خون دیاستولیک و سیستولیک نوسان دارد.

ماکزیمم فشار وارد شده بر دیواره سرخرگ ها زمانی که قلب در حال تپش و پمپاژ است را فشار خون سیستولیک می گویند و اما فشار خون دیاستولیک برعکس سیستولیک است یعنی کمترین فشاری که در زمان استراحت قلب به دیواره سرخرگ ها وارد می شود.

انواع فشارسنج

  • فشارسنج جیوه‌ای: اگر تا کنون دما سنج دیده باشید، این نوع فشارسنج ها هم همانند دما سنج ها دارای یک ستون جیوه هستند. این مدل یکی از دقیق ترین مدل هاست اما اگر برای استفاده از آن آموزش ندیده باشید قطعا به مشکل بر میخورید به دلیل سمی بودن جیوه و داشتن ابعاد بزرگ و سخت بودن حمل آن استفاده از آن ها بسیار بسیار کم شده است.
  • فشارسنج عقربه ای: همه شما حتما در مطب های پزشکان یا در خانه ها این مدل را که یکی از قدیمی ترین مدل ها نیز می باشد دیده اید. دارای یک صفحه درجه بندی شده می باشد و هر درجه آن یک میلیمتر جیوه است. عقربه روی این صفحه مدرج توسط فشار هوا حرکت می کند. از مزایای این فشارسنج می توان به قابل حمل و ارزان بودن آن اشاره کرد.

فشارسنج دیجیتال: این مدل از فشارسنج ها خود به دو مدل مچی و بازویی تقسیم می شوند. اگر دقت خیلی بالا و خوب برایتان حائز اهمیت باشد بهتر است از مدل بازویی این فشارسنج ها استفاده کنید. فشارسنج دیجیتال مجهز به یک مانیتور و کاف است که به فشردن یک شاسی به راحتی باد می شود و نتیجه را بر روی نمایشگر خود به تصویر می کشد. استفاده آسان و بدون آموزش، اندازه گیری دقیق، ابعاد و سایز مناسب برای حمل و ذخیره نتیجه های قبلی به همراه تاریخ و زمان و داشتن حافظه از مزیت های فشارسنج دیجیتال است است. این فشارسنج ها حود به دو دسته تقسیم می شوند:

    • فشارسنج دیجیتال مچی
    • فشارسنج دیجیتال بازویی
دلیل اسفاده سالمندان از فشارسنج
دلایل استفاده سالمندان از فشارسنج

طبیعی است که در پی بالا رفتن سن برای اندام های بدن اختلال ایجاد شود و کارکرد طبیعی خود را از دست دهند. فشار خون نیز یکی از همین موارد بوده که می تواند به شدت خطر ساز شود. بنابراین لازم است که این افراد عزیز یا هر کس دیگر که در معرض این بیماری قرار دارد، باید به صورت مرتب در شبانه روز فشار خونشان مورد بررسی قرار گیرد.

با چکاپ روزانه فشار خون مزای زیادی برای بیمار حاصل می شود:

  • اگر کوچک ترین تغییری در فشار خون حاصل شود می توان در سریع ترین زمان ممکن آن را به وسیله قرص های تجویز شده رفع کرد.
  • کم شدن زمان و هزینه های ناشی از مراجعه های پی در پی به مطب ها و مراکز درمانی.
  • با استفاده از نتایج به دست آمده از فشار خون در بازه های مختلف پزشک معالج می تواند درمان بهتری را برای شما یا بیمار شما در نظر بگیرد.
  • ایجاد یک لایف استایل سالم برای این عزیزان.
مزایا و کاربرد های دستگاه فشار سنج

این حقیقت که دستگاه های فشارسنج دیجیتالی به خوبی و با دقت بالایی فشار را می گیرند بر هیچ کس پوشیده نیست، اما افرادی که به بیماری آریتمی مبتلا هستند بهتر است از فشار سنج دیجیتال استفاده نکنند چرا که احتمال دارد دقیق فشار خون را اندازه گیری نکنند. مکانیزم اتوماتیک این دستگاه کار را برای کاربر راحت کرده و نیازی به آموزش خاصی نمی باشد و تنها با زدن یک دکمه استارت همه چیز تمام است.

در مدل های بالا تر این نوع فشارسنج ضربان قلب بالا یا فشار خون بالا را هشدار می دهد و همان طور که گفته شد داشتن حافظه کمک می کند که اطلاعات دقیق از بیمار به همراه زمان و تاریخ به درستی ثبت شود. نکته جالب در بعضی از مدل های فشارسنج های دیجیتال اتصال به اینترنت و بلوتوث می باشد که از این طریق پزشک می تواند به صورت آنلاین به بیمار خود کمک کند.

اگر تا به حال فشارسنج عقربه ای دیده باشید متوجه می شوید که خواندن و سردر آوردن از اعداد نوشته شده روی صفحه آن کار آسانی نیست و نیاز به آموزش هایی دارد اما اعدادی که بر روی صفحه نمایش فشارسنج دیجیتالی نمایش داده می شود به راحتی نمایانگر موضوع می باشد. همچنین به دلیل این که فشارسنج دیجیتالی بازویی به قلب نزدیک تر است دقت بهتری دارد. معمولا فشارسنج برای نمایش دادن نتیجه به بازه زمانی بین 20 الی 60 ثانیه نیاز دارد و این زمان در صورت قدرتمند تر بودن و با کیفیت تر بودن دستگاه فشارسنج کاهش پیدا می کند.

اما فشارسنج های عقربه ای دقت مناسب تر و قیمت مناسب تری هم دارند نسبت به مدل دیجیتالی خود.

فشارسنج مناسب کدام افراد است؟

معمولا برای افرادی که بیماری قلبی عروقی دارند، یا افرادی که در خانواده خود افرادی با زمینه بیماری های فشار خون یا بیماری قلبی دارند. سن عامل بعدی است که می توان به آن توجه نمود چون معمولا این بیماری ها در سنین بالا رخ می دهد. به گفته محققان دمای هوا نیز در داشتن فشار بالا یا پایین موثر است به این صورت که دمای هوای سرد فشار را بالا می برد و هوای گرم فشار را پایین می آورد. در صورت داشتن اضافه وزن نیز حتما باید فشار خون خود را چک کنید.

ورزش نکردن، نداشتن تحرک لازم در روز یکی از زمینه های ابتلا به فشار خون می باشد همچنین مصرف الکل هم فشار خون سیستولیک را بال می برد.

عامل بعدی که در تعیین فشار خون نقش دارد تغذیه می باشد. برای مثال رژیم غذایی دارای نمک بالا و چربی زیاد عواملی هستند که فشار خون را بالا می برند نا گفته نماند که فشار عصبی و استرس نیز عامل تحریک کننده فشار خون بالا هستند.

نکات استفاده از دستگاه فشار خون

نکات استفاده از دستگاه فشار خون

 

قبل از اندازه گیری فشار خون و استفاده از دستگاه سعی کنید آرام باشید.

استرس و اضطراب دقت را کاهش می دهد.

برای گرفتن فشار سعی کنید در حالتی به غیر از دراز کش باشید.

برای چک کردن فشار، فشار سنج را به دست چپ خود وصل کنید.

برای جلوگیری از لرزش و تکان خوردن دست از یک بالشت در ریر آرنج خود استفاده کنید.

فشارسنج را در موازات با قلب قرار دهید.

در زمان چکاپ حدالامکان از صحبت کردن بپرهیزید.

اگر فرد سالمی هستید هر ماه چند بار گرفتن فشار کافیست ولی اگر مبتلا به بیماری فشار خون هستید بهتر است هرروز صبح یا عصر فشار خود را بررسی کنید.

استفاده بی رویه از دستگاه فشارسنج خود به خود باعث استرس می شود و در ادامه این استرس خود موجب بالا رفتن فشار هم می شود.

قبل از گرفتن فشار از تحرکان فیزیکی شدید پرهیز کنید.

همچنین قبل از سنجش میزان فشار خون از مصرف سیگار و الکل بپرهیزید.

نظرات کاربران

مشاوره